הדו"ח השנתי של מבקר המדינה מקבל תמיד הבלטה בעיתונים. זוהי ההזדמנות לציבור להתוודע לכל מה שראוי לתיקון במדינה שלנו, ושל הגופים האחראיים לפעול לתיקון הליקויים האלה.
אולם, חשוב לזכור שלפני שבכלל הדו"ח מפורסם, יכול האזרח הקטן לפנות למשרד על כל אותם פגמים שהוא מבחין בהם – המוקד הטלפוני של משרד מבקר המדינה הוא הכתובת לכך. ונראה כי זה אכן מצליח: בשנת 2012, למשל, התקבלו במשרד מבקר המדינה למעלה מ-15,000 תלונות.
על תפקידי המבקר
משרד מבקר המדינה הוא המוסד המרכזי בישראל בכל הנוגע לביקורת על המדינה, והוא פועל מכורח חוק יסוד: מבקר המדינה (1988). קצרה היריעה מלהזכיר את התחומים הרבים שעומדים תחת ביקורת זו: ראשית, הוא אחראי על משק הכספים במדינה, בין השאר מבחינת חוקיות השימוש במשק הכספים, הכנסות גופים שונים במדינה, החזקת רכוש ציבורי ועוד.
בהמשך לכך, המשרד בוחן את יעילות פעילות הרשות המבצעת ואת טוהר המידות של אנשיה – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות הזוכים לתקציב מהמדינה או אפילו גופים שניתנים לביקורת המדינה (מגן דויד אדום, חברת החשמל ועוד).
חשוב להדגיש כי המבקר אינו יכול חייב לפעול את הגופים המפוקחים לפעול על פי המלצותיו, אך כשהם לא עושים זאת, עליהם לספק הסבר משכנע מדוע.
כך נכנס המוקד לתמונה
באם נוצר עד כה הרושם כי פעילות משרד מבקר המדינה נעשית מעל לראשם של אזרחי מדינת ישראל, הנתונים הבאים מצביעים אחרת. מדי שנה, מוגשות אלפי תלונות על משרדי הממשלה, מוסדות המדינה, גופי שלטון מקומי, גופים ציבוריים ואפילו בנקים או חברות תקשורת (למשרד, במקרים אלה, אין סמכות לבחון את התלונות).
יכולות להיות אלה עוולות בהם נתקלים התושבים באופן אישי, או לחילופין פעילות לקויה אשר מפריעה להם, אך לא נוגעת אליהם בלבד.
יש להדגיש כי על האזרחים להגיש את התלונות ללשכת נציבות תלונות הציבור הנמצאת במקום מגוריהם. הנציבות תמיין ותנתב את התלונות, וכאשר הן עומדות בתנאים לבירור התלונה תפתח תיק מתאים.
הצעד הבא הוא בירור נסיבות התלונה עם הגוף אליו היא נוגעת, ולאחר מכן ימסרו תוצאות הבירור למתלונן.
בישראל פועלות, נכון לעכשיו, שמונה לשכות כאלה, מצפון ועד לדרום. ניתן להגיע אליהן באופן ישיר, או לחילופין להעביר את התלונה באמצעות מספר הטלפון או הפקס.
המוקד הטלפוני מאפשר לדעת את שעות הפעילות של כל לשכה, את הליך הגשת התלונה דרכה וכן מאפשר לקבל ייעוץ על סיכויי קבלת התלונה – למשל, האם הנושא נמצא בכלל בסמכותו של משרד מבקר המדינה.
פרטים ליצירת קשר (לשכות נציבות תלונות הציבור)
ירושלים –
כתובת: רחוב בית הדפוס 12, גבעת שאול, ירושלים.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 02-6665000.
פקס: 02-6665204.
תל אביב –
כתובת: רחוב הארבעה 19, מגדל התיכון, תל אביב.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 03-6843555.
פקס: 03-6851512.
חיפה –
כתובת: רחוב חסן שוקרי 12, הדר, חיפה.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 04-8604444.
פקס: 04-8649744.
נצרת –
כתובת: רחוב פאולוס השישי 85, המרכז הלבן, נצרת.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 04-6455050.
פקס: 04-6455040.
נצרת עילית –
כתובת: רחוב המלאכה 3, בנין לב העסקים, נצרת עילית.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 04-6080200.
פקס: 04-6080100.
באר שבע –
כתובת: רחוב הנרייטה סולד 8ב', בניית רסקו סיטי, באר שבע.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 08-6232777.
פקס: 08-6234343.
לוד –
כתובת: שדרות הציונות 1, מגדל הקיסר, לוד.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 08-9465566.
פקס: 08-9465567.
קרית שמונה –
כתובת: שדרות תל חי 95, מתחם בית המשפט, אזור התעשיה הדרומי, קרית שמונה.
שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:30-12:30.
ביום ד' גם בשעות 15:00-17:00.
טלפון: 04-8251000.
פקס: 04-8252200