מוקדים טלפונים

כולנו היינו שמחים אם לא היה בו צורך כלל, אלא שמציאות החיים הישראלית מכתיבה אחרת. פיקוד העורף, הפיקוד המרחבי בצבא ההגנה לישראל אשר מרכז תחתיו את נושא ההגנה האזרחית בישראל, הוא אחד המוסדות החשובים במדינה.

בעיתות חירום, וגם במצבים אחרים, זהו המקום הראשון אליו פונים אזרחי ישראל – מה שמסביר את חשיבותו של מוקד טלפוני מאויש היטב מטעם פיקוד העורף.

על החשיבות שבפיקוד העורף

פיקוד העורף הוקם בשנת 1992, פועל יוצא של הנזקים אשר נגרמו במהלך מלחמת המפרץ. מטרתו העיקרית, מאז ועד היום, היא לחזק את החוסן הלאומי, מה שיאפשר הצלת חיים רבים.

ברמה המעשית, עוסק פיקוד העורף בהכנת המרחב האזרחי לקראת עימותים אפשריים, תמיכתו בעת עימותים וכן ביצוע פעולות שתכליתן הצלת חיים. בין השאר, מדובר כאן על חילוץ והצלה בעת מתקפה על ישראל, כמו גם שיקומו של המרחב האזרחי לאחר מקרים חמורים מסוג זה.

פיקוד העורף פועל כשלושה גופים ארגוניים:

  • שירות התגוננות אזרחית – כפוף לשר הביטחון.
  • פיקוד מרחבי.
  • התגוננות אזרחית, חילוץ, אב'ח, מיגון, חומרים מסוכנים והצלחה בעורף – תחת קצין חיל ראשי, ובסמכות מקצועית של צה'ל.

פעילות פיקוד העורף נעשית בשישה מחוזות עיקריים: מחוז צפון, מחוז חיפה, מחוז דן, מחוז מרכז, מחוז ירושלים ומחוז דרום.

המוקד הטלפוני של פיקוד העורף

כבר מסקירת תחומי הפעילות העיקריים של פיקוד העורף, ניתן ללמוד לא מעט על חשיבות המוקד הטלפוני שלו. ראשית, ואולי מעל הכול, זהו מוקד מידע במלוא מובן המילה, הנוגע לנושאים בעלי חשיבות מכרעת ברמה הביטחונית, ביניהם מיגון, איום קונבנציונלי או כימי, צפירות והתרעות, רעידות אדמה, חומרים מסוכנים – והרשימה עוד ארוכה.

המוקד מאפשר לדעת כיצד להיערך למצבים מסוג זה, ומהי ההתנהלות הנכונה כשהם מתרחשים, חלילה. למשל, מהי ההתנהגות הנכונה בעת האזעקה, או כיצד ניתן להעניק סיוע רפואי ראשוני לנפגעים במצבים אלה.

ברור שאת כל אחד מנושאי הטיפול של פיקוד העורף ניתן לחלק ללא מעט סוגיות. אם ניקח, בתור דוגמא, את נושא קבלת ערכות המגן, הרי שמוקד המידע מאפשר לקבל תשובות לשאלות חשובות העולות ביחס אליהן: בין השאר, מדובר על מידע הנוגע למועדי חלוקת ערכות המגן והליך קבלתן, רמות המיגון שמספקות אותן מסיכות, התנהלות עם ערכות מגן בעת בעיה רפואית, המקרים הרפואיים המזכים בערכת מגן מיוחדת וכן הלאה.

מוקד פיקוד העורף הוא גם כתובת ראשית לקבל עדכונים שונים על הנעשה בישראל, מבחינת מוגנות העורף: בין אם תקיפות מרכזי אוכלוסיה, רעידות אדמה או כל תרחיש שלילי אחר.

ברמה הכללית, המענה של המוקד הטלפוני של פיקוד העורף אמור להיות מיידי, אלא אם מדובר בסוגיה המצריכה פניה למומחה מקצועי. במצבים אלה, עלול המענה להתעכב במספר ימים.

פרטי יצירת קשר

מרכז המידע של פיקוד העורף –

טלפון: 104.

המוקד פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.

אתר מוקדים טלפוניים הוקם במטרה  להעניק לגולשים אפשרות ליצור קשר מהיר ונוח עם כל הגופים החשובים בישראל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן