מוקדים טלפונים

ההערכות הן שבישראל, מתבצעות מדי שנה העלמות מס בגובה של מיליארדי שקלים.

מיטב המומחים, כמו גם גורמים בממשלת ישראל, מסבירים פעם אחר פעם מדוע העלמות מס אלה עלולות להשפיע לרעה על חשבון הבנק של כל ישראלי.

לפני מספר שנים, נפתח "המלשינון", מוקד טלפוני שמטרתו מסירת מידע על גורמים שמעלימים מס, לכאורה או שלא. מה עוד נדרש לדעת על המוקד שממשיך לעורר מחלוקת רבה עד עצם היום הזה?

קווים לדמותו של המלשינון

לא קשה להבין מה עומד מאחורי מוקד המלשינון: הרצון של רשות המיסים בישראל להתחקות אחר אלה המעלימים מס באופן שיטתי, לרבות בני אדם פרטיים, עסקים או אפילו מוסדות שונים.

ואכן, זוהי תופעה אשר נדמה שצוברת תאוצה משנה לשנה, בין אם בקרב בעלי מסעדות, נהגי מוניות או כל גורם אחר. מה שחשוב לא פחות, היא שהעלמת מס עלולה להשפיע לרעה על התשלומים של כל ישראלי, שגם כך נדרש להיפטר מאחוזים נכבדים בתלוש המשכורת שלו מדי חודש בגין אותם מיסים.

כל אדם הנתקל בהעלמת מס או בעבירות אחרות הקשורות למס, יכול לדווח על כך למוקד, כאשר מובטח לו כי פרטיו יישארו אנונימיים בכל העת. זוהי אחריותה של רשות המיסים להמשיך את התהליך, כאשר בכל המקרים תחל בדיקה ראשונית של המידע אשר היא קיבלה באמצעות המוקד.

יש להדגיש שכדי להגביר את שימוש הציבור במוקד, החליטה רשות המיסים להעניק הטבות מסוגים שונים, וזאת לאנשים שמדווחים על מידע שיוכיח את עצמו כמדויק. ואגב, אין המדובר כאן רק במידע שגרם להרשעתו של האדם, אלא אף לכזה שהביא לפתיחתם של הליכים אזרחיים כנגדו.

המחלוקת שבמוקד

כבר מיום פתיחתו, קיבל מוקד המלשינון של רשות המיסים לא מעט ביקורות. עיקר החיצים הופנו כלפי הרשות בטענה שהמוקד מתעסק בטפל, ולא בעיקר: אותם כספים גדולים אשר את היקפם נועד להמציא המוקד אינם נמצאים אצל נהג המונית הממוצע, למשל, אלא בקרב חברות עסקיות גדולות. אלה, על פי הטענות, לא רק נהנות מהטבות מס מופרזות, אלא גם מעלימות מס במגוון דרכים.

בעייתיות אחרת במוקד נוגעת לאמינות הדיווחים שבו. אין צל של ספק כי פתיחת חקירה כנגד אדם אינה דבר נעים מבחינתו, אפילו אם המידע מתברר ככוזב. החשש האמיתי הוא שאנשים שמעוניינים להתנקם באחרים, תהא הסיבה לכך אשר תהא, יכולים לדווח עליהם, וזאת למרות שאין לכך עילה של ממש.

טענה נוספת הייתה שרשות המיסים אינה עומדת בהבטחותיה כלפי אלה שמעבירים מידע שמתברר כנכון, ולא מעניקה להם את אותן הטבות. היו אף שכינו זאת "ניצול של האזרחים", שלוקחים על עצמם למעשה את תפקידן של רשויות החוק במדינה, מבלי שיקבלו על כך תמורה.

פרטי יצירת קשר

קו צדק של רשות המיסים ("המלשינון") –

טלפון: 03-7633000 או 5352*.

שעות פעילות המוקד: ימים א'-ה', 8:30-16:30.

פקס: 076-8090630.

אתר מוקדים טלפוניים הוקם במטרה  להעניק לגולשים אפשרות ליצור קשר מהיר ונוח עם כל הגופים החשובים בישראל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן